In deel 1 deelde we hoe je onweerstaanbare Pinterest-afbeeldingen maakt. In deze aflevering lees je hoe je posts en afbeeldingen handig kunt combineren en hergebruiken om nieuwe Pins te maken.
Inhoudsopgave
Maak meerdere Pinterest-afbeeldingen voor elk product
Is één afbeelding niet genoeg? Wel, dat vraagt om een toelichting. Het maken van overtuigende content voor Pinterest kost inderdaad tijd Maar je begrijpt ook dat je content alleen waardevol is als mensen deze zien en er engagement ontstaat. Of nog beter,er meer mensen je website bezoeken en in je webshop tot koop overgaan ! Veel content marketeers adviseren om net zoveel tijd of zelfs meer te besteden aan het promoten van je content als aan het maken ervan.
Gelukkig gaat het maken van meerdere Pins voor elke post of product snel en gemakkelijk. En er zijn goede redenen om dit te doen! Wat betreft de houdbaarheid van je content, pins van vier maanden oud tot aan zelfs twee jaar na het pinnen zorgen nog voor verkeer!!! Er is geen één platform, niet Facebook, niet Instagram,niet LinkedIn waar de “lifespan” (levensvatbaarheid) zo lang is.
De simpelste manier om je website-of webshop bezoek te vergroten, is meerdere afbeeldingen (en dus Pins) maken voor hetzelfde product of dienst. Dit wordt ook wel contentcuratie genoemd. Hergebruik van bestand materiaal. Op Neerland’s populairste blog, Frankwatching, als het gaat om e-commerce, online marketing , social media en nog veel meer wordt in dit artikel haarfijn uitgelegd wat dit begrip betekent. Hieronder een voorbeeld van meedere foto’s van hetzelfde product in één pin.
Wat maakt een Pin op Pinterest “nieuw”?
Een tijd lang dachten mensen dat simpelweg het veranderen van de beschrijving bij een Pin een “nieuwe” Pin zou opleveren, en zo eventueel je mogelijkheden voor exposure en distributie kon vergroten. Veel mensen beschouwen alles behalve een Repin als een “nieuwe” Pin. Hoewel het allemaal nogal verwarrend lijkt, is het antwoord eigenlijk eenvoudig.
Een nieuwe Pin is in feite een nieuwe combinatie van afbeelding en URL. Je kunt dus 10 afbeeldingen maken voor één productbeschrijving en zo 10 nieuwe Pins creëren. Of je kunt 10 nieuwe productbeschrijvingen maken met elk een afbeelding en zo 10 nieuwe Pins hebben. Het is duidelijk wat makkelijker is:)
Een nieuw beeld voor een ouder bericht kan je content op Pinterest nieuw leven inblazen en ook voor meer verkeer zorgen. En het gaat er niet alleen om dat je Pinterest geeft wat het wil (nieuwe Pins). Nieuwe ontwerpen kunnen andere mensen aanspreken, waardoor je inhoud een betere kans loopt om die allerbelangrijkste klik te krijgen!
Hoeveel Pins moet ik voor elk nieuw product maken?
Het antwoord is… zoveel als je redelijkerwijs kan! Maar het hangt uiteraard ook af van het volume van je content en je content kalender. Heb je bijvoorbeeld 1000 artikelen in je webshop en plaats je slechts één nieuwe pin per maand, dan kun je door het maken van 4-5-afbeeldingen per product je bereik onder je doelgroep enorm vergroten! Pinterest houdt van verse content net zoals consistent pinnen. Als je met dezelfde frequentie consistent pint dan zal Pinterest je belonen met een grotere distributie.
Hoe maak je snel nieuwe Pins voor bestaande content
Denk nou niet dat je bij het maken van een pin elke keer van nul af aan moet beginnen. Nee hoor. Jij als slimme content- of online marketeer gebruikt natuurlijk afbeeldingsjablonen die je voor elke afzonderlijke post kunt hergebruiken. Programma’s als Canva en Picmonkey zijn hier ideaal voor.En je hoeft ook niet altijd uit te gaan van een compleet andere hoofdafbeelding. Je kunt bijvoorbeeld:
- Inzoomen op je product-of stockfoto
- De achtergrondafbeelding roteren
- De tekst op de afbeelding wijzigen om een ander voordeel of een ander aspect te belichten
- Kleuren en filters wijzigen
- Lettertypen en tekstgrootte wijzigen.
Het idee hier is niet om Pinterest te “misleiden” door het te laten denken dat je een nieuwe Pin hebt en zo het bereik te vergroten; het doel is om je content op een frisse, nieuwe manier te presenteren wat mensen uitnodigt om te klikken. En het gaat uiteraard om conversie
Pinterest checkt de overeenkomst van de Pin-afbeelding qua kleurgebruik, fonts en lay-out met de afbeeldingen op je website of webshop. Dus let daar op!Je behaalt waarschijnlijk betere resultaten als je een vergelijkbare stijl of kleurenschema aanhoudt, maar A/b testing geeft uiteraard het betrouwbare antwoord.
Hoe maak je in een oogwenk onweerstaanbare Pinterest-afbeeldingen
Er is wel degelijk een magische formule om onweerstaanbare Pinterest-afbeeldingen te maken die verkeer naar je site stimuleer en je je conversie op je webshop boost:
- Kies kwalitatieve afbeeldingen met mooie, heldere kleuren in een hoge resolutie met een verticaal formaat
- Zorg ervoor dat je met je pinbeschrijving een reactie uitlokt, dus een call-to-action
- Voorzie je pins van je logo of/en payoff
- Plaats dezelfde hashtags in de pin die je ook op social media kanalen gebruikt
- Speel in op seizoensgebonden- of juist alledaagse gebeurtenissen
- Gebruik een duidelijke tekst overlay met keywords om je SEO te optimaliseren
- Maak gebruik van templates om meer afbeeldingen in minder tijd te maken.
Als je deze stappen volgt kan succes niet uitblijven!